Night Café Interjú: Low Contrast

Aktuális interjúnk alanya LowContrast. A csevegés előtt nézzünk a rövid szakmai összefoglalót.

 

LowContrast kisgyerek korában ismerkedett meg az elektronikus zenével az édesapja válogatás kazettáin keresztül. Olyan előadókat hallgatott, mint The KLF, U96, AtlanticOcean, Moby és még sokan mások. Gyerek korában, a 90-es években több műfaj is elkísérte, mint a Hip-Hop, Drum n’ Bass, Techno. Aztán 2000-es évek elején még kazettán rögzítette a legjobb House és Trance zenéket a 96.4 Roxy Rádióból, amit csak Budapest és környékén volt elérhető. Ekkora határozta el magát, hogy a jövőben a zenével foglalkozzon. Majd a 2000-es évek közepén tanult meg DJ-zni, aztán 2010-es évek első felében foglalkozott már zeneírással és remixeléssel. Több műfajt is kipróbált, mint az Ambient, Synthwave/Newretrowave, Trance, Deep House (underground), Melodic House és Techno, illetve Progressive House zenével. LowContrast számos helyeken játszott/játszik, illetve kapott lehetőséget nagyobb rendezvényeken, mint a Budapest Calling, DaytimeParty – The PrivateRooftop, Etyek Session, Kacsakő Szentendre, Kajahu, Yama Budapest, Badhanna, Budapest Park, CAT Budapest, és még sok más helyen.

 

Amikor mi megismerkedtünk, akkor Te egy Dj versenyen indultál, ami a mi szervezésünk alatt zajlott és Sterbinszky Karesz volt a mentor. Az ott induló versenyzők zöme szerintem akkor látod normális profi Dj pultot először. Te viszont valószínűleg nem, nagyon otthonosan mozogtál a pultban, láthatóan nem is volt tőled idegen ez az egész. Miért éreztél indokoltnak egy Dj versenyen való indulást, megmérettetést, amikor neked már akkor volt valamiféle szakmai előéleted?

 

LC: A Facebookon láttam meg a hirdetést, hogy DJ-t keresnek a Kajahu étterembe „DJ’sWanted” volt az esemény neve, ami egyben egy verseny is volt, nekem meg hiányzott zenélés. Nagy Anjunabeats és Anjunadeep rajongó vagyok, gondoltam bepróbálkozok egy Anjunadeep témájú szettel vagy ahhoz hasonlóval jelentkezni, ami nem mainstream. Számomra mindig távol áll tőlem a mainstream vonal, amiket ma a rádiókban lehet hallani nap mint nap. Minden nyáron fellépek Szentendrén, de ez csak egy nyári szezonban tud működni, tehát így kevés fellépéseim is voltak. Ezért én úgy voltam vele, hogy egy lágyabb progis, organic vagy deep zenével talán tud működni étteremben egy élő háttérzeneként. Igaz nem ütöttem meg a főnyereményt, viszont kapcsolatokat tudtam szerezni és egyre többet játszhattam a Kajahuban.

 

Egy DJ szakmában, de még egy versenyen is jó pontnak számít, ha az ember kapcsolatokat szerez. Folytassuk a kezdetekkel. Mikor tudatosult benned, hogy zenével szeretnél foglalkozni? Mik voltak az első lépések, és később mik voltak az első komolyabb inspirációk?

 

LC: Kisgyerekkorom óta imádtam a kazettákat, mindig volt a kezemben egy kazi. Volt egy megamix kazetta, amit úgy rommá hallgattam, hogy már a szalag is megviselte és magas frekvenciák is eltűntek. 90-es évek eleje közepe környékén hazánkban nagyon dübörgött az Eurodisco ez részben hatással volt is rám, mert rengetegszer néztem a külföldi MTV-t (MusicTv), később a VivaTv-t. 2000-es évek elején jöttek azok a rádióadók, amik clubzenéket játszottak (House, Trance, Progressive) akkor fedeztem fel ezeket az 1 órás mixműsorokat, és ezek nagyon megfogtak, mert itt olyan zenéket lehetett hallani, amiket a napi játszásokban sose kerültek volna be. Ezek különlegesnek számítottak és ez nagyon megfogott és szerintem emiatt voltam különc az iskolában vagy a baráti társaságban. Amikor általános suliban már felsős voltam, és volt egy barátom (talán 10 évvel volt idősebb nálam) aki játszik CDJ-100S lejátszókon és egy 3 csatornás Eso Web keverőn. Nem zenei repertoárra figyeltem, hanem a technikáját és ennek hatására ott tudatosult bennem, hogy ezzel akarok foglalkozni. De mivel nálam technikailag nem voltak adottak, kezdetben ilyen 30 napos ingyenes szoftverrel próbálkoztam a magam mixét összerakni. Akkoriban Progressive és Trance zenéket hallgattam nagyon sokáig. 2006-2007 környékétől volt lehetőségem beszerezni egy 2 csatornás keverőt és CDJ-100S lejátszókat, onnantól kezdve minden nap gyakoroltam, fejlesztettem a technikámat. Hallgattam, hogy más DJ-k, mint pl.: Above&Beyond, Markus Schulz, Tiësto, Sterbinszky, Náksi vs. Brunner és hasonló nagyobb nevek mit játszanak, VivaTv-n volt egy műsor az Eeelektro, amit mindig megnéztem, akkoriban már az interneten elérhetőek voltak a tracklisták is. Először kisebb bulikon mindenféle stílussal kezdtemel DJ-ként részt venni, nemsokkal később már egy meghatározott vonallal akartam foglalkozni. Ezt követően a 2010-es évek környékén, határoztam el, hogy szeretném a saját zenéimet megírni. Kezdetben FruityLoops-al (ma már csak FL) próbálkoztam, de iszonyat macerás volt nekem. Ekkor bukkantam rá az Abletonra, aminek könnyebb volt a kezelése. Kezdetben Trance zenéket írtam, majd rá pár évre jött egy nagy stílusváltás és akkor hallottam először az Anjunadeep 02 lemezről. Ez akkora újdonság volt számomra, mert mindenből lehetett hallani Progressive elemeket, a House elemeket és ma már Trance elemeket is részben lehet érezni. Onnantól az Anjunadeep és persze az Anjunabeats is útmutató számomra (Yotto munkásságát is innen ismertem meg). Mindegyik zenében van valami különleges elem vagy dallam a harmónia, ami megfog bennük, emiatt imádok DJ-zni vagy Producerkedni és ezeket megosztani közönséggel.

 

Honnan a LowContrast művésznév?

 

LC: Először az Anjunadeep féle Deep House miatt jött létre ez a név, de a legtöbb zene, amiket játszok vagy dolgozok rajtuk, leginkább egyszerűség, rétegeltség jellemző. Nem tartalmaznak mainstream elemeket. Többnyire utazós, harmonikus némi energiát beleadva, amiket próbálok ezeket egyensúlyba hozni. A szettjeimben is nagyon alacsony műfajbeli differencia, csak kis mértékben térnek el.

 

Az emberek szeretnek címkézni, és bekategorizálni egy – egy Dj-t is. Téged sokan talán a Melodic vonalba gondolnak és sorolnak többnyire. Stimmel? Ez a műfaj most nagyon a csúcson van, talán a legnépszerűbb is jelenleg. Mit gondolsz róla, a műfaj alakulásáról, jövőjéről, mi a véleményed?

 

LC: Ha úgy vesszük, szinte majdnem minden zenében található melodikus elem. Igazából validnak tartom ezt az állítás, igen stimmel. Ez a Melodic ma már a Deep, Progressive, Organic, Tech, Techno műfajban megtalálható, ami szerintem elég lenne egy Melodic House, ami ezt így kompletten összefoglalja. Ez szerintem jelen volt már világjárvány kirobbanása előtt is, de akkor nem volt ennyire ismert. Pl.: Melodic Techno-t először a 2013-ban hallottam a GTA V videójátékban Tale Of Us szettjében, nem tagadom azt is szerettem. Sokkal experimentálisabbak voltak, mint a mostaniak. A felívelése az meg szerintem 2019-től indulhatott sokan erre álltak rá, aminek talán fennállhat annak a veszélye is, hogy ami egykor rétegzene volt ezt bizonyos szubkultúrának majd idővel, ahogy ismertebbé válik az túl kommersz lesz. Akár a Melodic lenne az új EDM vagy mainstream. De ne legyen igazam. 

Jó ideje Te is oszlopos tagja vagy a Night Cafénak. Stabilan hozzák a minőséget a mixeid. Egy rádiós mix, zeneválogatás, pláne, ha mondjuk két órás a műsor, miben más, ha más, mint egy partys bulis szelektálás?

 

LC: Egy rádiós mix, sokkal dinamikusabb, előre sorrendet állíthatsz be, aminek lesz egy íve az egész szettnek. Viszont egy buliban játszani sokszor rögtönözni kell, figyelni kommunikálni kell a közönséggel, mert nem biztos, hogy az adott 2 órás blokkban az általad betervezet 22-24-ből sorrend szerűen az le fog pörögni.

 

Dolgozol sokat Sterbinszkyvel. Mióta tart ez, mióta ismeritek egymást, hogyan zajlik a közös munka? Amikor még nem ismertétek egymást, hallgattál Sterbyt?

 

LC: 2016 környékén kerestem meg egy félkész demóval akkor még Ő is Szentendrén élt, így könnyebb volt átmennem hozzá a stúdióba. Próbálgattuk befejezni, de nemigen akart összejönni track. Aztán járvány előtt pár hónappal keresett meg, hogy próbáljuk meg én meg akkor már Melodic Techno-s vonalat egyengettem magamnak. Szerencsére sikerült a pandémia alatt rengeteg átdolgozást csinálnunk, később volt lehetőségem Sterby mellett a Budapest Park Retrokertjében és a CAT-ben is játszani. Most a közös munka kicsit alábbhagyott a tavalyi fellépések miatt, de azért, ha van szabad kapacitásunk, akkor persze csináljuk a közös trackeket és remixeket. Amikor nem ismertem Sterby, akkor Őt is a Roxy Rádióban hallgattam a mixeit és a ’Gates Of Mind’ volt az első, amit hallottam tőle és utána ’Discography I.’-t.

 

Egyik nagy kedvenced Yotto. Amikor az interjú készül, gondolom már gőzerővel készülsz a márciusi CinemásYotto bulira. Mit jelent neked az egyik ikonoddal fellépni ráadásul egy komoly nagy szórakozóhelyen, nagy közönség előtt?

 

LC: Így van, a zenéi nagy hatással vannak rám, és mint ember is nagyon közvetlen. Az első magyarországi fellépésén a Budapest Calling szervezésében a FriendShip buli volt amire csak azért mentem el, hogy találkozzak vele. Eszméletlen szettet játszott, és a szett végén mikor leültem pihenni, akkor Yotto és egy barátjával odajöttek hozzám és remekül elcsevegtünk. Óriási megtiszteltetés ez számomra, hogy vele egy színpadon állhatok. 2022-ben volt az első, iszonyatosan izgultam. Egyrészt Indigo Theory-ék után ekkora létszámú közönség előtt játszani, másrészt pedig Yotto előtt az utolsó tracknél átadni neki a DJ pultot. DJ pályafutásom alatt ez volt legfelejthetetlenebb élményem, aminek a Budapest Callingnak lehetek hálás. Nekem a Cinema Hall-ban fellépni, olyan élmény volt, mint egy nemzetközi headlinernek Ushuaïa Ibiza-n vagy Tommorowland-en játszani. Már alig várom, hogy újra találkozzak vele és ismét előtte vagy akár utána zenélhessek.

 

Megjelenések terén mik történtek eddig veled, és mit tartogat a 2023-as év?

 

LC: Tavaly két mérföldkövet elértem, az egyik Yottonak adhattam át a DJ pultot és SunnyLax barátomnak készítettem egy remixet ami hivatalos megjelenés is lett az Anjunabeatsnél. Rengeteg helyen játszottam Budapesten, mint háttérzenei DJ-ként és volt lehetőségem warm-up-olni Marsh buliján. Ha lehetőség adódik, szeretnék minél többször jelen lenni a Budapest Calling-nál akár warm-up, akár closing szettre. Az Anjuna-s megjelenést megismételni, visszatérni Szentendrére a Kacsakőre játszani, és játszani azokon a helyeken, ahol nyitottak Anjunadeep-es zenei világra. Egyelőre ezek vannak, de biztos lesznek még kitűzött célok.

 

Köszönjük a beszélgetést, találkozunk a PaksFMhullámhosszán 😉

 

LC: Én köszönöm! 

 

LowContrast eddigi összes Night Café mixéért katt ide:

https://on.soundcloud.com/qWSSR

LowContrast Insta: https://www.instagram.com/lowcontrastmusic/

LowContrast Fbook: https://www.facebook.com/lowcontrastmusic/

Night Café SCloud: https://soundcloud.com/nightcafe-paksfm

Night Café Insta: https://www.instagram.com/nightcafe_paksfm/

Night Café Fbook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100089905183496

Night Café Youtube: https://www.youtube.com/@nightcafepaksfm

 

Horváth Mihály, Rizkid (PaksFM/Night Café) 2023 március